VOCATIV e un proiect independent. Ajută-ne să rămânem o sursă gratuită pentru părinți și profesori. Donează
Ajută-ne să rămânem o sursă gratuită
pentru părinți și profesori.
Donează!

#22 – Gândire versus memorare și cum să te pregătești înainte de Evaluarea Națională la Limba Română

de admin

Săptămâna asta vorbim despre cum pot fi reorganizate examenele astfel încât să testeze gândirea, nu memorarea. Despre cum ajungem la BAC cu mii de elevi pierduți pe drum – și ce rol joacă în asta sărăcia, lipsa de sprijin emoțional sau presiunea de a consuma droguri. Vedem și cum pereții pictați pot schimba atmosfera dintr-o școală. Plus idei pentru părinți: cum să-i apropiem pe copiii noștri de lectură în vacanță, cum alegem sportul potrivit într-un mediu sigur și cum recunoaștem conținutul fals de pe TikTok. La final, profesoara Cristina Tunegaru explică ce ar trebui să exerseze elevii, pas cu pas, în ultimele zile înainte de Evaluarea Națională la Limba română.

Noutăți din Prima Bancă

📙BAC 2025: cea mai mică participare din ultimele două decenii

Numărul elevilor înscriși la Bacalaureat în 2025 a coborât sub pragul de 100.000 pentru prima dată în ultimii 20 de ani. Doar 94.400 de elevi din promoția curentă vor susține examenul, cu peste 20.000 mai puțini decât anul trecut. Aproape un sfert dintre cei care au început clasa a XII-a în toamnă nu mai ajung în fața probelor scrise. Este vorba despre generația care a început școala în 2012, prima care a urmat și clasa pregătitoare. Din peste 200.000 de copii care au început atunci clasa I, mai puțin de jumătate susțin anul acesta Bacalaureatul.

Ce e de făcut?

Poate că, în loc să ironizăm an de an „perlele” elevilor (între noi fie vorba, legea nu permite publicarea conținutului lucrărilor lor), ar trebui să ne dea de gândit că peste 40% dintre adulți se confruntă cu analfabetism funcțional. Poate că ar fi momentul să nu mai râdem de elevi, ci să ne uităm la eșecul sistemului.

Pentru asta, putem arunca un ochi și la ce cum arată subiectele în alte formate de Bacalaureat. Gabi Bartic, specialistă în domeniul EdTech, pune la dispoziție pe social media subiectele de eseu de la Teoria Cunoașterii din Bacalaureatul Internațional (IB) de anul acesta, un program de studii recunoscut internațional, valabil și în România pentru admiterea la facultate:

1. Au istoricii și cercetătorii din științele umane o responsabilitate etică de a nu ignora dovezile care contrazic ceea ce cred? Discută folosind exemple din istorie și din științele umane.

2. Este posibil ca formele de cunoaștere pe care le prețuim cel mai mult să fie, de fapt, mai fragile decât credem? Discută folosind exemple din arte și dintr-o altă arie de cunoaștere.

3. Cum putem împăca dorința continuă de a căuta cunoaștere cu limitele resurselor de care dispunem? Discută folosind exemple din științele naturale și dintr-o altă arie de cunoaștere.

4. Duc instrumentele tot mai performante dintr-o arie de cunoaștere întotdeauna la o înțelegere mai bună? Discută folosind exemple din două arii de cunoaștere.

5. În ce măsură ești de acord cu afirmația „toate modelele sunt greșite, dar unele sunt utile” (statisticianul britanic George Box)? Discută folosind exemple din matematică și dintr-o altă arie de cunoaștere.

6. Ne face dobândirea cunoașterii să ne pierdem puterea de a ne mira? Discută folosind exemple din două arii de cunoaștere.Spre deosebire de România, în alte țări examenele au structuri mai flexibile. În Franța, Bacalaureatul include eseuri și comentarii literare pe texte necunoscute, nu pe autori canonici dintr-o listă fixă. În Germania, Abiturul (echivalentul BAC-ului) presupune analize de texte, eseuri argumentative și subiecte interdisciplinare, cu accent pe gândire critică, nu pe memorare. În Italia, Esame di Stato include o probă scrisă la limba italiană (eseu liber, analiză de text sau articol), una la disciplina de profil și o probă orală în care elevul folosește cunoștințe din mai multe materii.

📙Presați să încerce droguri

Aproape jumătate dintre adolescenți spun că resimt o presiune să încerce droguri, iar 14% spun că au consumat deja, potrivit unui nou studiu lansat de Asociația Zi de Bine, la care au participat 1872 de elevi de la șase licee din țară, din clasele IX-XII. Canabisul e perceput drept inofensiv, iar tutunul și alcoolul devin forme de refugiu sau integrare socială. Mulți adolescenți evită să ceară ajutor, de teamă să nu fie judecați. În acest context, a fost inaugurat primul centru pentru tratarea dependențelor în rândul minorilor, în cadrul Spitalului de Psihiatrie Voila, din Câmpina. Ministerul Sănătății promite deschiderea a încă trei-patru astfel de centre până la finalul anului.

📙Mai multă educație, mai puțină sărăcie

În 2024, peste o treime dintre copiii din România trăiau în sărăcie sau risc de excluziune socială, arată datele Eurostat. Cei mai vulnerabili sunt copiii ai căror părinți au terminat cel mult gimnaziul, iar riscul scade semnificativ în familiile unde adulții au studii liceale sau superioare. Accesul la educație rămâne una dintre cele mai sigure căi de ieșire din sărăcie, transmisă, altfel, dintr-o generație în alta.

Abonează-te gratuit completând formularul!

Cutia cu Idei

📙Școlile vocaționale nu sunt pentru cei slabi, ci pentru cei talentați

Murani Art Academy este o tabăra gratuită dedicată tinerilor din învățământul vocațional artistic și are loc între 22-29 iunie 2025 în localitatea Murani (jud. Timiș). Timp de o săptămână, 40 de elevi și studenți lucrează cu 14 mentori internaționali din teatru, dans, muzică și arte vizuale, în ateliere interdisciplinare, spectacole și dezbateri despre artă, societate și viitor.Am întrebat trei dintre mentori – Lucia Ghivercea (dans), Cătălin Ursu (teatru) și Adrian Mardan (muzică) – ce înseamnă învățământul vocațional în România și cum poate fi susținut un copil cu aptitudini artistice.

– Ce presupune învățământul vocațional românesc?

Lucia Ghivercea: Pentru dans, este singura cale reală de profesionalizare – oferă disciplină, instruire, formare practică, dar și acces în instituții culturale. Lipsesc însă resursele materiale: săli bine echipate, echipamente, sprijin financiar.

Cătălin Ursu: Dacă un copil are calități artistice și pasiune, poate merge pe acest drum – statul susține aceste forme de educație, ceea ce este o mare șansă.

Adrian Mardan: Vocaționalul de azi formează profesioniștii de mâine. Se începe devreme, cu educație artistică și generală în paralel. Este una dintre părțile bune ale sistemului nostru, chiar dacă are nevoie de susținere și viziune.

– Cum ne dăm seama că unui copil i se potrivește acest drum?

Lucia Ghivercea: Dacă un copil acceptă disciplina și repetițiile fără să simtă că e o povară, e un semn bun. Dansul cere ani de muncă și răbdare, pe lângă talent.

Cătălin Ursu: Observă-i jocul, inițiativa, curajul, expresivitatea. Încurajează-l să experimenteze medii artistice libere.

Adrian Mardan: Părintele atent vede interesul constant, bucuria în practică, creativitatea și perseverența. Dar vocația trebuie și hrănită, cu timp și răbdare.

– Ce mituri legate de vocațional merită demontate?

Lucia Ghivercea: Vocaționalul nu este pentru copiii „slabi” la școală. Se învață și cultură generală, la fel ca în celelalte licee.

Cătălin Ursu: Nu e „școală de joacă”. Un artist are nevoie de educație solidă, disciplină și antrenament intelectual. Actorii nu sunt doar „entertaineri”.

Adrian Mardan: Nu e doar despre „cântă și joacă”. E muncă în trei: copil, profesor, părinte. E nevoie de răbdare, susținere și conexiune reală.

– Ce aduc în plus taberele vocaționale?

Lucia Ghivercea: Le oferă un spațiu de creație liberă, experiențe transdisciplinare și ocazia de a lucra cu mentori într-un mediu informal.

Cătălin Ursu: Libertatea de a trăi o săptămână doar pentru artă, într-un loc nou, fără presiuni, cu focus pe expresie.

Adrian Mardan: E o insulă creativă unde apar prietenii, idei și colaborări. E laborator de improvizație, introspecție și performanță.

Citește aici întregul interviu cu cei trei mentori. 

📙Jocuri educative în engleză, ușor de înțeles și de copiii care nu stăpânesc limba

TurtleDiary e o platformă cu peste 1.000 de jocuri și fișe educative pentru clasele 0-V, din domenii precum matematică, știință, geografie, gramatică sau arte, bune de încercat în vacanța mare. Chiar dacă sunt în limba engleză, multe activități – mai ales cele de matematică sau tastare – pot fi jucate și de copii care nu cunosc încă bine limba. Platforma oferă și instrumente pentru profesori și părinți, precum teste, fișe personalizabile și rapoarte de progres.

📙Cum ne asigurăm că sportul rămâne un loc sigur pentru copii

Vară + vacanță = combinația perfectă să-l convingi pe copilul tău să facă mai multă mișcare. Doar că, deși sportul poate aduce mult bine, există și riscuri reale dacă adulții din jur închid ochii. Iată câteva lucruri pe care părinții le pot face pentru a preveni abuzurile:1. Fii prezent. Părinții au dreptul să știe ce se întâmplă la antrenamente: program, stilul antrenorului, reguli.  Accesul liber la antrenamente e un semn de normalitate. Un club care refuză să ofere aceste informații ridică un semnal de alarmă. 2. Întreabă despre reguli de siguranță. Clubul are o politică clară de protecție a copiilor? Există un mecanism prin care poți semnala comportamente nepotrivite? Dacă nu ți se oferă răspunsuri clare, ai tot dreptul să insiști. 3. Încurajează dialogul. Copiii trebuie să știe că pot vorbi despre ce simt – fie că e vorba de ceva bun sau greu. Sportul nu trebuie să doară ca să „formeze caracterul”. 4. Fii atent la atmosfera din jur. Dacă accentul cade doar pe câștig, iar greșelile sunt sancționate prin umilire, sportul riscă să devină abuziv. Între performanță și siguranță nu ar trebui să existe compromis.

Foto: Pexels

Știai că?

📙Jumătate din clipurile populare de pe TikTok conțin informații greșite

O echipă de psihologi și psihiatri de la Universitatea California a analizat cele mai populare 100 de videoclipuri de pe TikTok marcate cu #mentalhealthtips și a descoperit că peste jumătate conțin informații eronate sau înșelătoare. Cu peste 11 milioane de aprecieri, aceste clipuri promovează idei simpliste sau fără bază științifică, de la „vindecarea traumelor în 60 de minute” la mâncatul unei portocale sub duș pentru anxietate. Adolescenții, publicul cel mai expus, pot fi astfel induși în eroare și riscă să evite ajutorul profesionist și să adopte soluții fără bază științifică. Studiul atrage atenția asupra nevoii de alfabetizare digitală și sprijin emoțional, în școală și acasă.

📙Școlile cu pereți pictați au elevi mai implicați

Cum ar fi ca la întoarcerea din vacanță copiii să găsească în locul pereților albi ai școlii, scene familiare din viața comunităților în care trăiesc? Atunci când elevii se regăsesc în imaginile din jurul lor, se simt mai conectați cu școala și mai motivați să participe, iar absenteismul se reduce. În România, unde multe școli încă sunt instituții reci și impersonale, proiecte similare există, dar sunt rare și adesea dependențe de voluntariat sau bani de la primărie. La școala din Costești, de exemplu, două învățătoare au decorat clădirea cu desene și mesaje simple, iar curtea este împrejmuită cu un gard colorat.

Mentorul săptămânii

Cristina Tunegaru  / Foto: Arhiva personală

Pe YouTube are peste 83.000 de abonați. Cristina Tunegaru predă limba română la Școala Gimnazială nr. 75 „Leonardo Da Vinci” din București și pregătește un doctorat despre inechitățile din educație. A devenit o voce importantă în discuțiile despre reforma școlii și publică lecții video accesibile pentru Evaluarea Națională. Am vorbit cu ea despre cum pot fi ajutați elevii să se pregătească eficient și fără emoții la examen.

– Urmează Evaluarea Națională. Ce ar trebui să facă elevii – în mod realist – în fiecare zi? 

– Să rezolve zilnic subiecte în condiții de examen și să-și organizeze simulări care să includă toate tipurile de compuneri cerute: caracterizare, mesajul textului, rezumat, compunere narativă, jurnal, scrisoare, argumentativă. E important să reia teoria literară – tipuri de texte (liric, narativ, dramatic, descriptiv), figuri de stil, elemente de versificație, mijloace de caracterizare. Să pregătească o listă de texte pentru exercițiul de asociere (ex: un text liric și unul narativ, respectând trăsăturile cerute). În ultimele săptămâni, să insiste pe punctele slabe, să recitească programa și să se asigure că stăpânesc toate subiectele de gramatică.

– Care sunt cele mai importante conținuturi care trebuie consolidate acum, în ultimele zile? 

– Să se concentreze pe scriere clară și idei proprii, nu pe compuneri învățate pe de rost. La literatura narativă și descriptivă, autenticitatea și coerența sunt mai importante decât frazele sofisticate. Recomand stilul simplu: propoziții scurte, idei clare, fără gerunzii inutile. La gramatică, să fie atenți la greșeli frecvente: diftongi falși („ce”, „gi” etc.), confuzia între omonime și cuvinte polisemantice, forme greșite la perfect simplu și mai mult ca perfect, rolul prepozițiilor pe cazuri, gerunziul folosit ca predicat, tipuri de propoziții. Cel mai eficient e să lucreze teste, să-și corecteze greșelile și să identifice temele unde au lacune.

5 lucruri de ținut minte de la Cristina Tunegaru:

1. E important ca la teste elevii să scrie compuneri întregi, nu schițe. În primul rând, ei trebuie să se asigure că pot scrie compunerile în aproximativ 40 de minute. Aceste simulări  îi pot ajuta să fixeze structura compunerilor. Odată ce ți-ai imaginat o întâmplare într-un anumit cadru spațio-temporal pe care l-ai descris, îți va fi mai ușor la examen să rescrii acele idei. 

2. Părinții să aibă încredere în copiii lor și să nu pună acum prea multă presiune. De multe ori, părinții simt emoțiile mai acut și mai devreme decât copiii. Efectul emoțiilor adulților asupra copiilor nu va face bine. Este de preferat ca ziua dinaintea examenului să fie o zi relaxantă, în care elevii (și părinții) să uite că urmează un examen important. Cu cât se detașează mai mult, cu atât emoțiile vor fi mai mici. 

3.  Elevii să nu învețe până în ultimul moment. Să nu aglomereze prea multe activități de recapitulare în ultima săptămână. Pregătirea pentru examen se face pe tot parcursul anului școlar, nu în ultimele zile, cu siguranță nu în ultimele ore. În dimineața examenului, nu le recomand elevilor să ia cu ei materiale ca să citească înainte, din același motiv.

4. Să-și lase un timp de respiro. Când vor avea lucrarea în fața, să-și ia un timp de respiro în care pot răsfoi lucrarea, fără să rezolve nimic, pot respira adânc, pot lua o gură de apă. După aceste cinci minute, pot începe rezolvarea, în ordinea în care doresc.

5. Imediat după examen, când ajung acasă, elevii ar trebui să rescrie lucrarea în măsura în care își amintesc. Cu cât trece mai mult timp de la examen, cu atât e mai dificil să-ți amintești ce ai scris. Apoi, o dată cu publicarea baremului, e important să se evalueze. Pot cere și ajutorul unui părinte sau al unui profesor. În funcție de nota pe care și-o acordă la această evaluare, se poate lua decizia de a face contestație sau nu. Citește aici întregul interviu, plus 20 de recomandări de lectură pentru vară. 

Citește aici întregul interviu.

Autoare : Adriana Moscu

Editoare: Andrada Lăutaru

Coordonatoare: Florinela Iosip

Comunitatea Vocativ

Ai idei, resurse de învățare ori întrebări pentru Comunitatea Vocativ despre cum îi poți ajuta pe cei mici? Sau poate vrei să ne trimiți o fotografie ori un scurt eseu cu gândurile tale despre tot ce ține de universul educației sau despre cum am putea îmbunătăți pentru tine experiența VOCATIV? Trimite-ne un mail la vocativ@eduforum.ro.

📝 Opinia ta ne ajută să creștem!

Te invităm să răspunzi la câteva întrebări rapide care ne vor ajuta să înțelegem mai bine ce te interesează. Sondajul durează mai puțin de 2 minute, iar opiniile tale contează enorm pentru noi!

Completează formularul!

Alte articole care v-ar putea interesa

Lasă un Comentariu