VOCATIV e un proiect independent. Ajută-ne să rămânem o sursă gratuită pentru părinți și profesori. Donează
Ajută-ne să rămânem o sursă gratuită
pentru părinți și profesori.
Donează!

#24 – Planurile noului Guvern pentru educație și soluții pentru o vară cu mai mult sens pentru cei mari și mici

de admin

Săptămâna asta explicăm ce schimbări propune planul Guvernului Bolojan pentru educație, de ce ar merita sistemul educațional investiții mai mari, vedem care sunt proiectele din educație premiate la Gala Societății Civile și ce spun ele despre urgențele reale din școli și comunități. Îți propunem soluții pentru o vară cu mai puțin haos și ceva mai mult sens: cum îi poți implica pe copii în treburile casei și cum poți aduce un pic de structură în zilele fără program ale copiilor neurodivergenți. Citim Oscar Wilde pentru cei mici, vorbim despre valurile de căldură care vor afecta copiii de azi și despre cum arată o școală în care toți elevii sunt văzuți și apreciați la final de an – nu doar cei din top 3. La final, patru mame povestesc cum arată vara în familii fără bunici aproape, cu joburi, epuizare, soluții improvizate și mici descoperiri care salvează zilele lungi de vacanță.

Noutăți din Prima Bancă

📙Planul Guvernului Bolojan pentru educație

Guvernul Bolojan propune mai multe măsuri pentru sistemul de învățământ preuniversitar. Printre cele mai discutate în spațiul public se numără:

– Mai puține burse. Bursele de merit vor fi acordate doar elevilor cu media peste 9, dar cel mult 15% din fiecare clasă vor putea beneficia de ele – chiar dacă mai mulți îndeplinesc criteriul;

– Școala de la ora 8 la 17, care include ore de curs, activități remediale, ateliere creative și servicii after school organizate în incinta școlii.

Pe de altă parte, mai mulți specialiști și profesori se întreabă cu cine se va implementa un astfel de program prelungit, mai ales în mediul rural. Asta pentru că plata cu ora pentru cadrele didactice va scădea: orele suplimentare vor fi remunerate raportat la programul săptămânal de 40 de ore, nu la norma didactică de 18 ore, cum se întâmplă acum.

📙Ne trebuie 1,5 miliarde € pentru a ne apăra securitatea prin educație și cultură

România trebuie să investească în următorii cinci ani peste 1,5 miliarde de euro în educație, cultură și infrastructură intelectuală (instituții, resurse și rețele care susțin educația și cultura) pentru a ajunge la un nivel de securitate națională comparabil cu cel al Suediei. Afirmația vine de la Mireille Rădoi, directoarea Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”, care a lansat recent o proclamație pentru includerea culturii în strategia de securitate națională. 

În prezent, România alocă printre cele mai mici procente din PIB pentru educație și cultură din UE: 3,3%, respectiv 1%. 

Propunerea este ca aceste procente să crească la 5% pentru educație și 2% pentru cultură până în 2030, ca parte a unei strategii naționale de reziliență. Analiza subliniază că războaiele actuale nu sunt doar militare, ci și informaționale și simbolice, iar investițiile în educație și cultură pot funcționa ca formă de apărare împotriva dezinformării și manipulării. Documentul cere reabilitarea culturii ca pilon de securitate și susținerea bibliotecilor și centrelor culturale ca infrastructură strategică.

📙 Salvați Copiii”, Marele Premiu la Gala Societății Civile 2025

„Protecția copiilor împotriva dependenței de jocuri de noroc”, proiect derulat de Salvați Copiii România, a primit Marele Premiu al Galei Societății Civile. Campania „JOACĂ, NU JOCURI” a pornit de la semnalele trase chiar de copii și a dus la interzicerea prin lege a aparatelor de jocuri de noroc în localitățile cu sub 15.000 de locuitori.

La categoria Educație, Teach for Romania a câștigat două premii pentru „Caravana Literației”, un program care formează profesori și sprijină familii din comunități vulnerabile pentru a reduce decalajele de citit-scris. 

Tot Premiul I, dar pe alt segment, a fost obținut de Asociația SEXUL vs BARZA, care a oferit consiliere online în educație sexuală adolescenților și tinerilor din județul Călărași. 

Premiul al II-lea a mers către Federația Fundațiile Comunitare din România, pentru „Școli de Vară STEAM” – un program care a adus în sate și orașe mici ateliere interactive de știință, artă și tehnologie.

Premiul al III-lea a fost acordat Asociației Cu Alte Cuvinte pentru proiectul „Povești pentru diversitate”, care le oferă profesorilor și educatorilor instrumente practice de lucru cu diversitatea în clasă, inclusiv cărți ilustrate și ghiduri pedagogice.

Abonează-te gratuit completând formularul!

Cutia cu Idei

📙Cum îi convingi să facă treburi prin casă?

A venit vacanța și, mai mult ca oricând, copiii au nevoie de rutine – nu de ordine imperative, fiindcă nu sunt la armată. 🙂Treburile casnice sunt un fel de „școala vieții” pentru autonomie, încredere și apartenență. Iată ce poți face:

– Începe devreme. De la 3-4 ani pot începe să pună jucăriile la loc sau să ducă farfuria la chiuvetă. Cu cât încep mai devreme, cu atât devine totul mai natural;
– Formulează clar. „Pune cărțile pe raft” e mai limpede decât „Fă ordine în cameră.” Ajută mai ales copiii cu dificultăți de concentrare.
– Începe cu pași mici. Nu le da sarcini mari deodată. Azi doar își întind pătura. Mâine, pun și perna. Progresul se învață treptat.
– Leagă activitățile de viața reală. Gătiți azi împreună? Mâine pot face o rețetă preferată cu prietenii. Când înțeleg scopul, sunt mai dispuși să participe.
– Folosește motivația, nu șantajul. O recompensă pentru diverse activități, care este stabilită dinainte (bani, timp pe ecran, cine dă drumul la muzică) e OK. Nu e mită, ci un soi de contract.
– Fără predici, doar urmări firești. N-a pus hainele la spălat? Nu are costumul de baie pregătit pentru piscină? Refuză să strângă masa? Atunci nu mai alege ce joc se joacă la picnic. Dar spune-i asta calm și oferă mereu o nouă șansă.

Mai multe sfaturi de la specialiștii Child Mind Institute, aici.

📙Cum ții ocupat (și interesat) un copil neurodivergent în vacanță

Pe timpul verii, lipsa timpului structurat poate fi o provocare pentru copiii cu ADHD, autism sau anxietate. Unii stau retrași ore întregi în jocuri, alții nu se desprind de părinți nici măcar două minute. Sfaturile vin de la psihoterapeuta Emily W. King (Learn With Dr. Emily) și le poți citi integral aici. Mai jos, câteva idei ușor de aplicat:

– Fă o rutină clară, dar flexibilă. Scrie-o undeva, cu repere. Nu detalia fiecare minut, dar nici nu lăsa totul la întâmplare. De exemplu:

Dimineața: îmbrăcat, spălat pe dinți, hrănit pisica; mic dejun; activitate aleasă de părinte ( ieșire afară, joc senzorial, plimbare, puzzle împreună);

Timp liber: copilul alege o activitate dintr-o listă (lego, cărți, pictură, joacă solo, muzică);

Activitate de după-amiază: ajută la gătit, se uită la un documentar, face o activitate practică (scrisori, experimente, desen);

Timp liber cu alegeri (al doilea interval): același meniu flexibil: important e ca părintele să nu fie disponibil atunci;

Seara: listă scurtă: duș, pijama, poveste, pregătit pentru somn.

– Oferă variante de timp liber: copiii au nevoie de opțiuni clare pentru joaca independentă. Scrie-le împreună pe o listă: desen, lego, puzzle, citit, „spectacol de păpuși”. Ei aleg, tu nu ești disponibil/ă în acel interval;

– Pentru cei retrași: ajută-i să se desprindă treptat din jocul preferat. Înainte de tranziție, intră în jocul lor, pune întrebări și marchează locul cu un semn vizual („pauză” sau „stop”) ca să știe că se pot întoarce. Astfel nu simt că pierd ceva;

– Pentru cei care nu te lasă din ochi: începe cu perioade scurte de autonomie, în locuri familiare. Pune un cronometru vizual și asigură-te că știu când e în regulă să vină după tine. Dacă nu știu ce să facă, ajută-i să înceapă;

– Nu ignora frații. Dacă nu se pot juca singuri fără să se certe, alternează timpul de joacă supravegheat cu cel individual. Nu e vorba de lene sau răsfăț, ci de lipsa unor abilități sociale care se învață în timp, cu sprijin.

📙Oscar Wilde a scris și pentru copii

Recunosc că am aflat cu surprindere și încântare de Integrala poveștilor lui Oscar Wilde, tradusă de Liana Alexandru și ilustrată de Ana Alfianu. Colecția adună texte precum Prințul fericitPrivighetoarea și trandafirul sau Crima lui Lord Arthur Savile – povești despre generozitate, nedreptate, frumusețe și sacrificiu, scurte și potrivite pentru citit împreună. Cartea a fost desemnată bestseller Bookfest 2025 și are 25% reducere în librăriile Humanitas și pe libhumanitas.ro.

Foto: Pexels

Știai că?

📙3 din 4 copii de 5 ani vor trăi cu valuri de căldură fără precedent

Un nou raport arată că 83% dintre copiii născuți în 2020 vor fi expuși, de-a lungul vieții, la valuri extreme de căldură, dacă actualele politici climatice nu se schimbă. Raportul, realizat cu cercetători de la Vrije Universiteit Brussel, arată că limitarea încălzirii globale la 1,5°C ar reduce numărul acestora de la 100 la 62 de milioane. Sub actualele planuri climatice, lumea se îndreaptă spre o încălzire de 3,1°C, cu efecte severe asupra sănătății, alimentației, accesului la apă și educației copiilor. 

Organizația cere eliminarea rapidă a combustibililor fosili și finanțare climatică direcționată spre servicii esențiale pentru copii.

📙O treime dintre copiii de 11 ani, dependenți de telefon, jocuri și rețele sociale

Un studiu publicat în Journal of the American Medical Association, realizat pe 4.285 de copii din SUA, arată că aproape 30% dintre cei monitorizați între 9 și 13 ani au ajuns, până la vârsta de 11 ani, să folosească tehnologia într-un mod compulsiv. Copiii dependenți de telefon, rețele sociale sau jocuri video au un risc crescut de anxietate, depresie, izolare socială și comportament suicidar. 

Cercetătorii avertizează că nu timpul petrecut online e problema, ci tiparele adictive de utilizare, și cer politici care să recunoască și să reducă acest tip de expunere.

📙Elevii olandezii nu primesc coronițe și premii la final de an

În școlile din nordul Olandei, la sfârșitul anului școlar, copiii primesc un raport cu rezultatele la teste și discută individual, împreună cu părinții și profesorii. Elevul e îndemnat să spună ce a făcut el bine, ce poate îmbunătăți pe viitor și ce ar fi putut face mai bine profesorii. Evaluarea e comparativă doar cu progresul propriu, nu cu ceilalți. Apoi urmează o serie de activități colective: prânz festiv, tabere, discotecă, spectacole pe scenă, jocuri, picnicuri și ateliere pentru copii. 

Elevii placă în vacanță fără să treacă prin rușinea de a sta pe margine, ignorați, în timp ce alți colegi sunt lăudați și apreciați. Fără să asiste neputincioși la felul reductiv în care unii adulți par să-i împartă între „loaze” și „premianți”. Citește întreaga mărturie a Ioanei Chicet-Macoveiciuc (Prințesa Urbană), aici.

Mentorul săptămânii

De la stânga la dreapta: Diana Oncioiu, Dona Teșcovschi, Laura Frunză, Marinela Rață Panaite/ Foto: Ioana Moldovan; arhiva personală

A început vacanța: copiii se bucură, părinții jonglează cu haosul. Patru mame ne povestesc cum se descurcă vara cu copii mici sau adolescenți.

Diana Oncioiu, jurnalistă, mama lui R. (2 ani și 8 luni): 

„Ce mă ajută foarte mult este că împărțim totul, eu și Vlad. Nu avem obsesia împărțirii 50-50, dar nu ne-am raportat niciodată la ideea că «mama trebuie să se ocupe de…». Cred că e important și să ai o comunitate în jur. Noi nu avem rude aproape, părinții sunt la peste 160 km distanță. Avem o nașă și o mătușă, dar suntem rezervați în a le solicita ajutorul prea des. Tocmai de aceea, cele două-trei mame apropiate pe care le-am găsit sunt neprețuite. Ne bazăm una pe alta, și chiar dacă nu am ajuns la sleepovers, știm că putem conta reciproc în situații neprevăzute.”

Dona Georgia Teșcovschi, om de comunicare, mama lui Iacob (4 ani) și a Rouei (1 an și jumătate):

„De ceva timp ne-am mutat pe Valea Vâlsanului (jud. Argeș), iar unica salvare pentru noi sunt drumețiile. Și ca să ne păstrăm întregi la mansardă, le propunem de regulă activități care ne încarcă și nouă bateriile. Facem drumeții prin pădure, mergem pe la stână, le sugerăm mici proiecte prin curte (udăm roșiile, tăiem iarba, mutăm niște pietre), mai gătim împreună. Un alt as în mânecă, testat și răstestat, e apa. Mini bucătăria lor exterioară e o descoperire cu adevărat salvatoare. Am găsit la târg o chiuvetă care recirculă apa la infinit și au fost cei mai buni 20 de lei investiți vreodată. Se udă până la piele, se mânjesc cu noroi, se mai împing unul pe celălalt, dar se joacă îndeajuns de mult acolo cât să nu mai conteze câte mașini de rufe punem apoi la spălat.”

Laura Frunză, scriitoare, bloggeriță, corporatistă, mama Elizei (16 ani) și a lui Vlad (8 ani): 

„Eu lucrez de acasă, deci voi fi permanent aici, în fața laptopului și cu fundul pe marginea scaunului, gata să răspund instantaneu la «mi-e foame», «vreau ceva dulce», «mai dă-mi timp la tabletă», «pot să mă uit pe YouTube la televizorul tău?», «te joci Macao cu mine?». Ca activități ajutătoare și care să țină copiii departe de casă și de electronice (căci știu că asta e teama multor părinți) avem tabere (și cu plecare peste noapte, și urbane – toate cu costuri reduse din motive de buget limitat în vremuri de criză: Vlad într-o tabără la o mănăstire, Eliza într-o tabără câștigată la voluntariat și într-una urbană gratuită), un weekend prelungit la munte la un festival pentru familii, două săptămâni la bunica (unde îi las cam cu strângere de inimă, pentru că acolo e raiul dulciurilor și al electronicelor) și două săptămâni de vacanță în familie la mare.”

Marinela Rață Panaite, jurnalistă și lider de inițiative civice, mama Mirunei (9 ani) și a lui Luca (7 ani): 

„Viața de zi cu zi e foarte fragmentată. Facem cu schimbul munca. Ne organizăm în ture. Lucrăm cu desene animate pe fundal. Da, uneori mai apelăm și la ecrane, pentru că nu avem încotro. Încercăm să găsim soluții, care uneori funcționează, alteori nu. Trimitem copiii la bunici câte o săptămână, două pe lună. Îi mai înscriem la ateliere sau tabere urbane, dar nu ne permitem tot timpul. Mai facem pauze de la muncă, pe rând. Avantajul nostru e că avem parcul Kiseleff aproape și sunt zile în care lucrăm de pe bancă sau scaunele pescărești pe care ni le aducem de acasă și copiii se joacă. La fel ca noi, și alți părinți din parc.”

Citește aici testimonialele complete.

Autoare : Adriana Moscu

Editoare: Andrada Lăutaru

Social-media: Adina Zoican

Coordonatoare: Florinela Iosip

Comunitatea Vocativ

Ai idei, resurse de învățare ori întrebări pentru Comunitatea Vocativ despre cum îi poți ajuta pe cei mici? Sau poate vrei să ne trimiți o fotografie ori un scurt eseu cu gândurile tale despre tot ce ține de universul educației sau despre cum am putea îmbunătăți pentru tine experiența VOCATIV? Trimite-ne un mail la vocativ@eduforum.ro.

📝 Opinia ta ne ajută să creștem!

Te invităm să răspunzi la câteva întrebări rapide care ne vor ajuta să înțelegem mai bine ce te interesează. Sondajul durează mai puțin de 2 minute, iar opiniile tale contează enorm pentru noi!

Completează formularul!

Alte articole care v-ar putea interesa

Lasă un Comentariu